Wanneer je erachter wilt komen waar je concurrentie staat tegenover jouw in de online wereld dan is het goed om concurrentie analyse seo te gebruiken. Als je de basis van zoekmachine optimalisatie hebt gehad en weet hoe dit werkt kan je veder kijken naar bijvoorbeeld deze analyse. Bij deze analyse ga je achterhalen waar je concurrentie op gevonden worden in zoekmachines en met welke zoektermen dit bijvoorbeeld wordt gedaan. Wanneer je dit weet, weet jij waarop jij kunt inspelen en weet je de kansen die ervoor je klaar liggen. Hiermee probeer je voor je concurrentie te komen op gebied van zoekmachine optimalisatie.

concurrentie analyse seo

Waarom analyse gebruiken?

Je vraagt je vast af waarom je concurrentie analyse seo zult moeten gebruiken of wat het Ć¼berhaupt is. Dit is begrijpelijk omdat veel ondernemingen die geen marketingbureau of iets dergelijke zijn zich hier weinig in verdiepen. Wanneer je wilt inspelen in een nieuwe markt of in een markt waar je al inzit, is het belangrijk om te weten wat je concurrentie doet. Wanneer je analyses maakt dan kan je goed inspelen op wat de markt en zo de concurrentie doet. In de onlinemarketingwereld zijn er voortdurend marktontwikkelingen die voor of nadelig voor je uit kunnen pakken. Hoe eerder je hiervan op de hoogte bent hoe beter je erop in kunt spelen. Daarom is het handig om je concurrentie voortdurend in de gaten te houden. 

Aan wie uitbesteden?

Wanneer je graag een analyse wilt uitvoeren voor je bedrijf is het goed om dit bijvoorbeeld door een marketingbureau te doen. Deze zijn in de meeste gevallen gespecialiseerd om dit soort concurrentie analyses seo te maken. Je kunt het zelf proberen om dit te doen, maar wanneer je informatie wilt zoeken over zoekmachine optimalisatie dan zijn deze gegevens niet altijd openbaar. En wanneer dit wel is dan is het alsnog lastig om dit te analyseren. Daarom is het verstandig dat je dit laat doen door een specialist van bijvoorbeeld een marketingbureau. Het andere voordeel aan deze mensen dat ze professioneel te werk gaan en dat ze objectief naar de status van je bedrijf in de markt kijken. 

Voordelen van analyseren

Je kent vast de voordelen die je krijgt wanneer je iets of iemand gaat analyseren. Je krijgt namelijk meer over deze markt of persoon te weten. Maar wat zijn de voordelen die je hebt wanneer je een concurrentie analyse seo doet. Wanneer je deze uitvoert of laat uitvoeren dan kom je te weten wie je concurrenten online zijn plus de sterken en zwakke punten van ze, hoe je bedrijf tegenover je concurrent staat, hoe je zoekwoorden scoren en bijvoorbeeld hoe sterk het linkprofiel van je concurrent is tegenover je eigen bedrijf. 

Uitslag

Als je de uitslagen uit je concurrentie analyse seo hebt weet je waar je aan toe bent als bedrijf. Zo weet je waar je staat in de markt, wat je concurrentie doet en hoe je hierop kunt inspelen. Nu kan de volgende stap beginnen hoe je weer boven je concurrent komt en hoe je hier vervolgens blijft.